Shibori-värjäys ja sashiko-kirjonta sopivat todella ihanasti kodin tekstiileihin. Olen tänä keväänä värjäillyt reaktiiviväreillä shiboria, jolla olen luonut itselleni uniikkeja, upeita kankaita. Osan värjätyistä kankaista olen jo ommellut, osa odottaa edelleen kaapissa. Kaksi shibori-värjättyistä kankaista koristavat nyt kevään raikkaan vihreinä olohuoneemme sohvalla koristetyynyn päällisinä.
Sohvallemme on tarkoitus ommella useita koristetyynyjä, joiden kokonaisuuden suunnittelin jo kankaita värjätessäni, tyynyprojekti tulee siis vielä tästä jatkumaan. Ajan kanssa koristetyynyt kulahtavat, ja vaikka vanhoista edelleenkin tykkään, on aika vaihtaa ne uusiin. Kaipasin myös vaihtelua, jota hain itse värjätyillä kankailla. Shibori-värjäys on japanilaista värjäystekniikkaa, siksi japanilainen sashiko on luonnollinen valinta shibori-värjättyjen kankaiden kirjontatekniikaksi.
Olen tarkka sisustuksessa ja vaatteissani värien sävyistä ja niiden yhteen sopivuudesta. Tässä kohtaa herää varmaan mielessä ajatus voiko käsin värjäämällä hallita värjäysprosessia niin, että lopputuloksen sävy on sellainen mitä tavoittelee. Ja toisaalta miten valita värit ja sävyt niin, että ne natsaavat saumattomasti yhteen? Entä mistä sitten inspiroitua, jotta sisustuskokonaisuus säilyisi yhtenäisenä?
Shibori-värjätyt ja sashiko-kirjoillut koristetyynyn päälliset
Näiden koristetyynyn päällisten värjätyt kankaat on valkoista pellavaa. Shibori-värjäyksen tein reaktiiviväreillä mikrossa. On yllättävää kuinka reaktiiviväreillä pystyy hakemaan oikean värisävyn, kunhan laskee tarkasti värimäärät punnitulle kankaalle, ja tekee aluksi koevärjäyksiä. Mikrovärjäykset on nopeita tehdä, joten useammatkin koevärjäykset sujuvat sutjakasti ennen oikean sävyn löytämistä. Koevärjäyksiin kannattaa valita samaa kangasta kuin mihin on tarkoitus tehdä lopullinen värjäys. Itse yllätyin positiivisesti reaktiiviväreillä värjäämisestä, sillä sain värjättyä kankaani haluamani sävyisiksi. Reaktiiviväreillä käsin värjääminen on prosessina paremmin hallittavissa kuin esim. luonnonväreillä värjäämisellä.
Shiboriärjäyksestä voit lukea artikkelista
Tyynyjen taustakankaan löysin kaapistani. Olin ostanut sen joskus jotain verhoiluprojektiani varten, mutta suunnitelmat olivat muuttuneet ja kangas jäi käyttämättä. Nyt verhoilukangas löysi paikkansa tyynynpäällisissä. Verhoilukangasta on mukava ommella, sillä se on napakkaa eikä sitä tarvitse huolitella. Haasteensa näiden tyynynpäällisten ompeluun toi ohuemman pellavankankaan yhdistäminen jämäkkään verhoilukankaaseen, pellavakangas kun venyy jonkin verran, verhoilukangas ei. Tämä ei kumminkaan ollut ongelma, mutta tarkkana näiden kahden erilaisen kankaan yhdistämisessä sai olla.
Tyynynpäällisten ompeluohje löytyy artikkelista
Sashiko-kirjonnassa käytin kahta lankaa, vihreätä puuvillalankaa ja ruskeata muliinilankaa. Kirjonnassa kumpikin lanka oli liian paksua, joten käytin kummastakin langasta vain osan. Puuvillalanka oli 3-kierteistä lankaa, josta käytin kaksi säiettä kirjontalankana. Muliinilanka oli 6-säikeistä, josta käytin kolme säiettä kirjomiseen. Kirjontalanka ei saa olla liian ohuttakaan, sillä silloin lanka voi herkästi katketa, eikä se kestä kulutuksessa. Kirjontalanka kannattaa myös pitää melko lyhyenä, ettei se kirjoessa hankaudu ohueksi.
Sashiko-kirjonnan vinkkejä löytyy artikkelista
Sisustuksen värivalinnoista ja niiden yhteen sopivuudesta
Olen sisustanut kotini kevään värimaailmalla. Kaikki värisävyt ovat lämpimiä, eikä kylmiä ja lämpimiä värejä ole sekoitettu keskenään. Näin kokonaisuus pysyy levollisena ja hallittuna.
Tämä koristetyynyjeni kevään raikas keltavihreä väri voi äkkiseltään tuntua iskevältä ja päällekäyvältä, mutta sijoitettuna se oikeaan värimaailmaan se sopii ihanasti ympäristöönsä, jossa se kirkkaana ja heleänä pysyy myöskin levollisena. Kamelinruskea sohva ja koristetyynyn hapsut rauhoittavat keltavihreää tehosteväriä, silti ne toimivat ihanasti yhdessä eivätkä vie toisiltaan voimaa tai taita toistensa sävyä miksikään muuksi. Koristetyynyn takaosa on myös keltavihreä, ei kirkas kuten päällys, mutta samaa sukua, joten nämä kaksi erisävyistä vihreää kangasta sopivat myös hyvin toistensa rinnalle.
Värianalyysissa yhteen kuuluvat värit (itseasiassa sävyt) ovat kaikki joko kylmiä tai lämpimiä, ja tämän lisäksi vielä kummatkin sävymaailmat jaotellaan vielä kahteen eri ryhmään. Kylmät värit jaetaan kesän ja talven väreihin, lämpimät kevään ja syksyn väreihin. Valitsemalla värisävyt samasta vuodenajasta ne sopivat hyvin yhteen. Itse olen kokenut tämän helpottavan omaa värien käyttöäni, sillä tiedän, etteivät saman vuodenajan värit riitele keskenään ja niitä on helppo yhdistellä keskenään.
Mistä napata idea tyynyn teemalle?
Koska halusin japanilaiselle shibori-värjäystekniikan rinnalle japanilaista sashiko-kirjontaa, tyynyjen kirjonnalle oli enää vain keksittävä teema. Teema löytyi siten, että yksinkertaisesti seisoin keskellä olohuonetta ja katsoin ympärilleni. Tekokaktuksemme muotokieli viehätti minua suuresti, joten aihe oli valittu. Kaktuksen ääriviivat oli helppo piirtää kankaalle tämän tekokaktuksen avulla, hieman muunnellen kylläkin, mutta sapluuna oli siis olemassa. Kaktus olisi myös helppo kirjoa sen yksinkertaisuuden vuoksi. Tuumasta vain toimeen.
Tällaisia näistä suhteellisen kookkaista koristetyynyistä sitten tuli. Sohvamme on suuri kulmasohva, joten nämä isot tyynyt tarvitsevat seurakseen vielä lisää tyynyjä. Niistä ja niiden värien yhteen sovittamisesta myöhemmin lisää kunhan saan ommeltua ne.
Keväisin käsityötuulahduksin, Tuija