Sashiko-kirjonta koostuu pienistä yksinkertaisista etupistoista, joilla saa tehtyä todella kauniita koristeluita kankaisiin. Tätä käsityötekniikkaa opettelin Taitokeskus Epilän kurssilla, missä kokosimme sashiko-kirjotuista kankaan kappaleista japanilaisen komebukoro-pussin (käytetään myös sanaa komebukuro).
Tiedätkö muuten mikä se sellainen komebukoro-pussi oikein on? Komebukoro-pussi on japanilainen riisipussi, jossa riisiä kuljetetaan temppeliseremonioihin. Täällä meillä Suomessa riisipussille ei ole samanlaista käyttöä kuin Japanissa, joten ompelin tämän oman riisipussini laukuksi tai lankojen säilytyspussiksi. Tosin mikseipä riisipussi voisi toimia meilläkin riisipussina, vaikkapa häissä, kun tuore aviopari astuu kirkosta ulos ja heidän ylleen heitetään riisiä. Omaan asuun sopiva riisipussi olisi kyllä aika ihana yksityiskohta hääasuun ja vieläpä käytännöllinen sellainen.
Taitokeskukset ovat pitäneet näitä Komebukoro-kursseja eri puolilla Suomea. Tämä Komebukoro-kurssi, johon itse osallistuin, kuului yhtenä kurssina Taitolähettiläs-pestiini. Tämä tällä kurssilla tehty käsityö on neljäs työni Taitolähettiläänä.
Sashiko-kirjonnan kokemuksia
Minulla ei ollut ennen tätä kurssia kokemusta sashiko-kirjonnasta, mutta se on kylläkin kiinnostanut minua jo pitkään, kuten kaikki muukin japanilainen käsityöperinne. Sashiko-kirjonta näyttää yksinkertaiselta, mutta todellisuudessa se osoittautui mutkikkaammaksi kuin miltä nuo kauniit kirjonnat ensi silmäyksellä näyttävät.
Sashiko-kirjonnan opettelussa
- koin aluksi oudoksi sen, että kangasta työnnetään pitkään neulaan (sashiko-neula on 49 mm tai 65 mm pitkä), ei toisin päin, neulani kun meinasi väkisinkin kulkea edellä. Kirjonnasta tutut työskentelytavat tuntuivat minulla pukkaavan pintaan, mutta pikkuhiljaa tämä uusi tekniikka alkoi kumminkin sujua minullakin oikeaoppisesti.
- koin haasteelliseksi sen, että etupistoja oli soviteltava kuvioiden yhtymäkohdissa siten, että keskustat jäivät auki eivätkä pistot siis törmänneet toisiinsa. Pistojen pituudet määräytyvät siis kuvioiden mukaan.
- minun oli muistutettava itseäni koko ajan, etteivät pistot saaneet olla liian tiukkoja, muutoin kangas alkoi vetämään kurttuun (se tyylisuunta on taas omansa)
- oli oltava tarkkana käännöksissä, joihin jätettin nurjalle puolelle pieni silmukka, silmukka toimii varalankana löysennyksille
- en osannut vielä kirjoa kuvioita taloudellisesti lankaa säästäen (kuuluu sashikon luonteeseen), kuvioita ei siis aina kirjota niin sanotusti järjestyksessä, tämän hahmottaminen ei vielä kaikissa kuvioissa minulta onnistu
- joskus työ eteni joutuisasti ja pystyi työntämään kangasta neulalle paljonkin (suorat), joskus eteenpäin pääsi vain vähän kerrallaan (kaarevat kohdat)
- kirjontalangoissa oli eroja ja omissa langoissani lankojen säikeet näyttivät paremmilta kuin lanka sellaisenaan (liian paksua jälkeä)
- pussin kankaan väristä riippuen lanka kannattaa valita siten, että se näkyy kankaassa hyvin. Itse aloitin kirjoa tummaa pohjaa vihreällä langalla, joka ei näkynyt tarpeeksi hyvin eikä ollut kaunis.
Tässä vielä muidenkin pussin sivujen sashiko-kuvioinnit. Valitsin kuvioiksi itselleni helppoja geometrisia muotoja, jotta oppisin näin aluksi kirjonnan perustekniikan parhaiten.
Komebukoro-pussin ompelukokemuksia
Komebukoro-pussi koostuu viidestä saman kokoisesta kangaskappaleesta, vuorista, nyörikujista ja nyöristä. Pussin kokoamisessa meni itseltäni aikaa enemmän kuin osasin mielessäni etukäteen ajatella. Tämä johtui siitä, että halusin huolitella jokaisen päällys- ja vuorikankaan sauman puolikatesaumalla, ja tästä syystä lopulta jumituin pohjan kulmiin. Viimein sain nuo kulmatkin onnistumaan siisteiksi, ja ompelu alkoi edetä jälkeen ongelmitta. Tällaista tämä ompelu joskus on, välillä mennään taaksepäin, välillä junnataan paikoillaan ja välillä taas edetään vauhdilla.
Näitä puolikatesaumoja käytän todella usein juurikin tämän tyyppisiin kankaisiin (esim. pellava). Näin saumoista tulee huolitellut, siisti ja tasaiset. Tässä sinullekin tämä oma vinkkini siistien saumojen ompelemisesta eli ns. puolikatesauma:
- puolikatesaumassa ommellaan kaksi kangasta yhteen (beige lanka)
- sen jälkeen silitetään saumavarat jommalle kummalle puolelle (voit ommella kaikki puolikatesaumat esim. aina samalle puolelle)
- lopuksi ommellaan saumavarojen päältä toinen sauma (valkoinen lanka), itse ompelen tämän sauman kankaan oikealta puolelta, mutta yhtä hyvin voit ommella sen nurjaltakin puolen
- ei se tämän kummoisempaa ole, yksi sauma vain lisää ja lopputulos näyttää ammattimaiselta
Sashiko-kirjontaa ja komebukoro-pusseja
Tämän ensimmäisen sashiko-kirjontatyön tehtyäni ihastuin tähän selkeään japanilaiseen tapaan koristella kankaita. Kun perustekniikka on hallussa, sashikoa voi hyvin käyttää siten kuin itselle parhaiten sopii, vaikkakaan se ei olisi ihan perinteistä japanilaista sashikoa vaan modernisoitua ja omalla tyylillä höystettyä.
Sashiko-kirjonnassa voi itse kehitellä oman geometrisen kuvion tai kirjoa rennommalla tyylillä, jossa sashikoa voi yhdistellä myös muihin käsityötekniikoihin. Tällainen omanlaiseni, pienimuotoinen yhdistelevä käsityöprojekti onkin minulla juuri kokeilussa, joten katsotaan mitä siitä saan aikaiseksi.
Näitä sashiko-kirjonnan kuvioita ja komebukoro-pusseja kannattaa käydä myös ihailemassa ja inspiroitumassa Pinterestissä, mistä löytää ihania ideoita jos johonkin lähtöön. Tuon Pinterest-visiitin jälkeen viimeistään ymmärtää tämän sashiko-kirjonnan viehätyksen ja sen monet mahdollisuudet.
Meidät on kutsuttu syksyllä häihin, ja jäin miettimään uutta komebukoro-pussia hääriisipussiksi, ehkäpä kumminkin vähän pienempää kuin tämä ensimmäinen pussini, ja sellainen, että se sopisi materiaaliltaan omaan tulevaan juhla-asuuni. Vielä minulla ei ole edes ideaa omaan asuuni, mutta kenties siinä vaiheessa, kun asu on ajankohtainen, palaan tähän riisipussi-ideaanikin. Haluaisin kumminkin, että myös tuolla hääriisipussilla olisi jotain käyttöä häidenkin jälkeen tai sitten voisin antaa sen hääparille muistoksi heidän kauniista päivästään, tuolloin pussin sashiko-kirjonta voisi hyvin liittyä itse hääpariin.
Tämä kirjoilemani komebukoro-pussi päätyy tällä hetkellä käsityöpussiksi, ehkä kesällä myös kassiksikin. Kokeilinkin jo kuinka pussissa saa kuljetettua lankoja, ja se toimii kyllä aivan ihanasti, sitä kun saa kuljetettua näppärästi ikään kuin kassina mukana. Minulla on ollut aina etelän reissuilla taskussa tai käsilaukussa lankakerä ja virkkuukoukku pysähdyksiä varten, mutta nyt otan kyllä tämän riisipussin seuraavalla kerralla mukaani, niin sopivalta käsityöpussilta tämä vaikuttaa.
Vai mitä mieltä olet? Sopiiko sinun mielestäsi tämä riisipussini asuuni laukuksi, joka siis toimisi pääasiassa mukana kulkevana käsityöpussina?
Kiitän Taitokeskus Epilän vastaavaa neuvojaa Anna-Maria Mäkelää ihanasta ja upeasti toteutetusta Japanilaishekistä kirjontaa – komebukoro-pussi -kurssista! Tämä sinun kurssisi, sashiko-kirjonta ja komebukoro-pussi sai minut kyllä inspiroitumaan ja ihastumaan!
Käsityöfiiliksissä, Tuija
Inspiroidu lisää Japanista artikkelissani
Nuo kirjonnat ovat kyllä kiehtovia, olen vain tosi laiska käsin ompelija. Taitaa jäädä haaveiluksi.
Kirjonnata on kyllä kiehtovia, juuri kuten sanoit 🙂