Kun halusin artesaaniksi, osa 3

Artesaaniopintoni Suomen Yrittäjäopistossa ovat loppusuoralla, ja tämä artikkeli on myös tämän opintosarjani viimeinen. Tuntuu tosi mukavalta olla lähellä maalia, mutta samalla mukana on myös haikeutta tämän itselleni mukavan ja tärkeän matkan loppumisesta.

Jotta artesaaniopintoni ovat edenneet tähän vaiheeseen, se on vaatinut järjestelmällisyyttä. Opinnot ovat rakentuneet siten, että ammattitutkintoon vaadittavat tiedot ja taidot saavutetaan pala palalta, tavoite tavoitteelta, ja oma osaaminen etenee näiden etappien kautta kohti laajempaa asioiden hallintaa. Mitä pidemmälle opinnot itselläni etenivät, sitä paremmin ymmärsin niiden rakentumisen ja täydentymisen kokonaisuudeksi.

Olen tästä urakasta suorittanut jo kaikki opintokurssit, ja kahdeksasta näytöstä olen suorittanut kuusi. Näytöistä nuo loput kaksi näyttöä ovat tällä hetkellä työn alla. Näytöt mittaavat laajasti koulutuksessa opittuja taitoja ja osaamista. Itse olen kokenut näytöt mielenkiintoisiksi, mutta työläiksi. Jotkut näytöt ovat tuntuneet innostavilta ja en ole edes huomannut niihin kulunutta aikaa, joihinkin olen taas joutunut käyttämään paljonkin aikaa, ja ne ovat olleet isompien ponnistelujen takana.

Nämä näytöt olen jo suorittanut

  • Erikoistuminen taideteollisuusalalla
  • Käsityötaidon ohjaaminen
  • Korjaaminen taideteollisuusalalla
  • Asiakastyön suunnittelu ja toteuttaminen
  • Palvelun suunnittelu ja toteuttaminen
  • Osaamisen tuotteistaminen ja markkinointi taideteollisuusalalla

Meneillään olevat viimeiset kaksi näyttöäni ovat

  • Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
  • Malliston suunnittelu ja toteuttaminen
Matkani artesaaniksi on loppusuoralla.
Matkani artesaaniksi alkaa olla loppusuoralla.

Kuinka olen kehittynyt opintojen edetessä

Ensinnäkin voin sanoa, että olen oppinut priorisoimaan opintojen edetessä tekemisisäni. Kolmen ensimmäisen näytön jälkeen aloin kasaamaan kurssien tietoja ja opintosuunnitelmaa sellaiseksi paketiksi, josta hyödyin työstäessäni varsinaista näyttötyötä. Loput viisi näyttöä sujuivat (kahta näistä viidestä työstän vielä) mielestäni helpommin, sillä tiesin miten näytöt menevät, joten tähtäsin näyttöön jo suorittaessani kursseja ja luodessani niiden dokumentteja, eli koko matkan alusta asti näyttöön. Loin itselleni myös helpomman tavan tuottaa kirjallinen näyttösuunnitelma ja -dokumentti, tällä sain selkeytettyä omia ajatuksiani, asioiden järjestelyä ja kirjoitustapaani. Tästä oli myös hyötyä näyttöjen vastaanottajille, sillä sain tästä hyvää palautetta – jäsenneltyä ja selkeätä tekstiä on helpompi lukea. Ennen kaikkea säästin myös aikaa, jota käytin sitten itselleni vaikeimpien asioiden sisäistämiseen.

Kuten jo aikaisemmissa artikkeleissanikin kerroin, lähdin alusta asti opiskelemaan artesaaniksi sillä periaatteella, että keskityn ensisijaisesti omien heikkouksien vahvistamiseen, omat vahvuuteni ei tarvitse niin paljon panostusta, vaikka houkutus olisikin ollut liikkua juuri tuolla omalla mukavuusalueella. Kun koulutus on lopussa, asioihin ei tällä konstilla tarvitse enää palata vaan asiat on hallussa. Itselläni tällaisia heikkouksia on ollut esim. hinnoittelu, kannattavuuslaskenta ja joiltakin osin myös digitaalisessa ympäristössä toimiminen. Vahvimpia osa-alueita on itselläni ollut kädentaidot, eri tekniikoiden ja materiaalien hallinta. Näihin kursseihin pystyin tarttumaan vapaammin ja kurssit suoriutuivat melko nopeasti, niiden parissa olin kuin kotonani. Silti haastoin näilläkin osa-alueilla itseäni vielä hieman lisää, jotta oppisin enemmän.

Entäpä se kaikkein tärkein eli kädentaitojen ohjaaminen? Miten olen siinä kehittynyt ja mitä olen oppinut? Mikä on ollut itselleni vaikeinta? Olen hieman ujo luonteeltani enkä viihdy porukan keskipisteenä enkä pidä esillä olosta. Jännitin ensimmäistä ohjausnäyttöäni, jonka pidin koululla (tästä näytöstä kerroin osassa 2). Tätä luontaista esiintymisjännitystä sain koulutuksen aikana lievennettyä sillä, että valmistauduin jokaiseen ohjaustilanteeseen huolella. Aloitin opintojen ohella työt kädentaito-ohjaajana, ja jännitin kyllä tätäkin, toisaalta taas esiinnyin Tampereen Kädentaitomessujen lavalla ja jostain syystä tätä esiintymistä Euroopan suurimmilla Kädentaitomessuilla en jännittänyt yhtään. Mieli osaa olla kummallinen. Niin tai näin, tähän jännittämiseen en osaa sanoa muuta kuin, että se taitaa kuuluu asiaan – joskus sitä on enemmän, joskus sitä vain on ja joskus sitä näemmä ei vain ole. Ehkä tätä jännittämistä pystyy kumminkin opettelemalla säätelemään edes siedettäväksi.

Kädentaito-ohjaustunnit kuvina

Koulutukseeni liittyy kolme eri aiheista kädentaitotunnin ohjausta, joista yhden pidin jo aikaisemmin (soodamaalaus). Tässä kuvia näistä kahdesta viimeisestä ohjaustuokiosta.

Käsityötaidon ohjaaminen -näyttötilanteessa ohjasin mehiläisvahakääreiden valmistamista.
Käsityötaidon ohjaaminen -näyttötilanteessa ohjasin mehiläisvahakääreiden valmistamista.
Kurssilaisen valmistamia mehiläisvahakääreitä.
Kurssilaisen valmistamia mehiläisvahakääreitä.
Palvelun tuottaminen ja toteuttaminen -näyttöohjauksessa teimme lasten kanssa narusaippuoita Kansainvälisellä koululla.
Palvelun tuottaminen ja toteuttaminen -näyttöohjauksessa teimme lasten kanssa narusaippuoita Kansainvälisellä koululla.
Lasten valmistamia narusaippuoita, jotka koristelimme villiruusun terälehdillä.
Lasten valmistamia narusaippuoita, jotka koristelimme villiruusun terälehdillä.

Kuvia käsitöistäni

Edellisen julkaisuni jälkeen olen tehnyt koulussa kädentaitotöitä, joista tässä kuvia.

Tuunaus ja kierrätys -kurssilla tekemiäni kasseja. Kassiin tein itse kaavat, joilla ompelin kasseja kolmesta kierrätysmateriaalista (pussilakana, farkku ja viltti).

Artikkeli kasseihin: 3 samanlaista kassia erilaisista kierrätyskankaista

Asiakastyön suunnittelu ja toteutus sekä Korjaaminen taideteollisuusalalla ovat erillisiä näyttötöitä, jotka voi yhdistää samaan näyttöön. Korjaustyössä kevytverhoilin kuusi tuolia asiakkaalle, kaksi tuolia ovat antiikkituolia ja neljä retrotuolia. Kierrätetyt tuolit yhdistettiin ruokapöydän tuoleiksi samalla verhoilukankaalla. Alakuvassa tuolit kuvattuina omassa kodissani ennen työn luovutusta asiakkaalle.

Top-10 vinkkiäni opiskeluun

  1. Opiskele kurssit järjestyksessä, näin opinnot rakentuvat loogisesti.
  2. Tutustu huolellisesti mitä kurssit sisältävät ja mitä niissä sinulta vaaditaan, vastaa siihen mitä kysytään.
  3. Hyvä suunnittelu kaikessa on A ja O, tämä vie aikaa, mutta se helpottaa tekemistä, vähentää virheitä ja lopulta säästää aikaa ja hermoja.
  4. Tee huolellisesti etenkin kaikki ne tehtävät, joita voit hyödyntää suoraan työelämässäsi tai töitä hakiessasi (CV, palautekaavakkeet yms.).
  5. Ole aktiivinen ja ota yhteyttä aina kouluttajiin, kun vähänkin siltä tuntuu. Verkko-opiskeluun pohjautuvissa koulutuksissa voi tulla tunne, että olet yksin, älä jumiudu.
  6. Ota itse vastuuta opinnoistasi.
  7. Järjestä tarpeeksi aikaa opiskeluun, ettei tule paniikkia.
  8. Katso tulevien kurssien sisältö ja oppimistehtävä etukäteen, jotta tiedät kuinka työläs tai laaja se itsellesi on, osa kursseista on myös helppoja.
  9. Ennakoi. Kursseja ja näyttöjä voi suorittaa limittäin, työläät opintokokonaisuudet kannattaa aloittaa ajoissa, vaativimmat kurssit vie enemmän aikaa sisäistää.
  10. Ole lempeä itsellesi silloin kun sitä tarvitset, lepo on tärkeää myös aivoille.

Pohdintaa artesaanikoulutuksesta kokonaisuudesta

Minulla on tätä kirjoittaessa arvioitavana kaksi näyttöä, joista toinen on Palvelun tuottaminen ja toteuttaminen (eli itselläni tuo narusaippuakurssi lapsille) sekä Osaamisen tuotteistaminen ja markkinointi taideteollisuusalalla, johon tämäkin parhaillaan lukemasi artikkeli osana liittyy. Kaksi viimeistä näyttöä on vielä työn alla.

Malliston suunnittelussa ja toteuttamisessa suunnitellaan viisi tuoteperheeseen kuuluvaa käsityötuotetta, näitä tuotteita työstän paraillaan. Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto -näyttö on itselläni myös työn alla, ja siihen kuuluu mm. somekalenterin suunnittelu, Instagramin sisällön suunnitelmallinen tuottaminen (jos olet seurannut minua Instagramissa, olet varmaan huomannut Värikäs perjantai -kampanjani), budjetin suunnittelu ja tulosten seuranta yms.

Opinnoissa on ollut haasteita. Suurimpina haasteina olen kokenut ohjaustilanteiden aikatauluttamisen. Olen kellottanut kotona eri työvaiheisiin kuluvaa aikaa ja lisännyt ne ohjaustuntini suunnitelmaan. Olen onnistunut aikatauluttamaan todella hyvin jokaisen ohjausnäyttöni, mutta toisaalta olen myös käyttänyt tähän paljon aikaakin, ehkäpä aivan liikaakin. Luulen, että aikatauluttamista ei voi koskaan täysin suunnitella, muuttujia ja yllätyksiä on olemassa paljon. Silti ilman tällaista runkoa en lähtisi kurssia ohjaamaan, huolellinen valmistautuminen ja ennakointi vähentää jännittämistä ja lisää onnistumista. Treenaaminen on kyllä auttanut, sillä olen oppinut rentoutumaan näiden ponnistelujen myötä, ja luulen, että näin opintojen lopussa koen, että olen oppinut aikataulutukseen liittyvistä asioista paljon.

Toinen iso haasteeni on ollut tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu. Hinnoittelu on asia, joka ei koskaan ole kovin yksiselitteinen, sillä siihen vaikuttaa moni asia, myös kysynnän ja tarjonnan tuomat haasteet. Hinnoittelua kuljetetaan koulutuksessa mukana eikä se jää irralliseksi vaan se toistuu opintojen edetessä. Tämä on tuottanut omalla kohdallanikin tulosta, sillä koska hinnoittelua on opinnoissa avattu ja koska sitä on myös harjoiteltu, koen osaavani hinnoitella, toki tässäkin kokemus tulee opettamaan lisää näitäkin taitoja.

Olen kokenut haasteelliseksi myös markkinoinnin ja sen suunnittelemisen. Tälläkin osa-alueella oppimismateriaalit ja tehtävät ovat viritelleet aivoni työskentelemään asioiden ja itseni eteen siten, että koen päässeeni asian päälle.

Olen kokenut tämän artesaanikoulutuksen vahvistavan monella eri osa-alueella kädentaito-ohjaajalta vaadittavia tieto-taitoja. Ohjaustoiminnan lisäksi osaan mm. suunnitella tuoteperheen, kaupallistaa ja hinnoitella palveluja ja tuotteita, osaan kustannuslaskelmia, markkinoida osaamistani, tuottaa digitaalisessa maailmassa sisältöä osaamisestani. Sanoisin, että nämä kädentaito-ohjaajan opinnot ovat aika monipuolisesti suunniteltu tukemaan artesaanin ammattitaidon eri osa-alueita työmarkkinoilla.

Entäpä tästä eteenpäin

Näistä Suomen Yrittäjäopiston (Syo) artesaaniopinnoista jäi itselleni tyydyttynyt ja innostunut olo. Ammattitutkinnon verkko-opinnot oli itselleni ihan uusi juttu, ja koin, että tällainen ajasta ja paikasta riippumaton käytännön läheinen opiskelu sopii itselleni mainiosti. Aion jatkaa vielä lisää opiskelujani, ja olen päättänyt hakea seuraavaksi Syon Menesty muutoksessa -verkkovalmennukseen.

Kannustan jatkamaan myös sinua polullasi eteenpäin ja olemaan avoin uusille oppimismahdollisuuksille. Opiskelu kannattaa aina.

Tuija

Lue myös

Unelmat toteutuvat, kunhan niiden eteen tekee töitä.
Unelmat on tehty toteutettaviksi.