Marilynin taulun työohjeet ja mielenkiintoinen syntytarina

Marilynin taulun rämät kehykset löysin kesällä Tammelan torilta Tampereelta.  Söimme torilla Houpin kanssa mansikoita, kun huomasin torikauppiaalla nuo kamalat ja ihanat taulun kehykset. Minä halusin nuo kehykset itselleni ja 5 eurolla ne vaihtoivatkin pian omistajaa. Houpin pieni käsi toisessa kädessä, mansikkapussi toisessa ja kehykset kaulassani kävelin torilla ja tunsin olevani onnellinen.

Marilynin taulun työohjeet ja mielenkiintoinen syntytarina




Torilla unelmoin, että omistaisin joskus tällaisen Marilynin taulun ja tällaiset kehykset.

Tässä ovat taulun kehykset sellaisessa kunnossa, jossa ne ostin.

Kehykset vaativat kohennusta ja siihen löysin teknista apua Ahjolan kurssilta ja opettaja Sirkka Haavistolta (luvalla). Kipsityöt ja kipsimuottien valmistaminen ei ollut minulle tuttua, mutta Sirkka ja hänen syksyinen kurssinsa olivat täsmäisku kultasuoneen.

Taulun maalauksen työvaiheita

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on Marilyn%2B2019%2Bja%2Bmaalauksen%2Baloitus%2B2019%2B2.jpg

Tässä on Marilynin maalauksen alkuvaiheista kuvia. Taulun poikani maalasi kesällä 2019.

Työohjeet taulun kehyksien entisöintiin

Taulusta puuttui kahdesta kulmasta ornamentit. Aloitin taulun entisöinnin muottien valmistamisesta ja valoin kopiot pala palalta jo olemassa olevista ornamenteista. Muoteilla valoin kipsista ornamenttien paloja ja niistä kokosin puuttuvan kulman kopiona alkuperäisestä. Tämän jälkeen hioin ja maalasin taulun kehykset. Marilyn oli maalattu puurimoille pingotettuun kangaspahvipohjaan eivätkä puurimat istuneet vanhoihin taulun kehyksiin. Seuraavaksi oli irrotettava maalaus puurimoista ja kavennettava puukehykset vanhoihin taulun kehyksiin sopivaksi.  Kun tämä oli tehty, maalaus niitattiin takaisin puurimoihin ja vasta sitten päästiin kiinnittämään se vanhoihin kehyksiin. Lopuksi tauluun asetettiin ripustin.

Kipsiornamenttien valmistaminen

Tässä aluksi opettajan koostetta kipsiornamenttien valmistukseen tarvittavista välineistä.

Kipsiornamenttikurssin välineitä

Silikonimuottien valmistaminen ornamenttien kopiointia varten

Valmistin silikonimassasta pienet muotit taulun kulmien puuttuviin osiin.  Kopiot otin ehjistä vastaavassa kohdassa olevista ornamenteista siten, että kulma lopulta muodostui osista kokonaisuudeksi.  Silikonimassaa voi käyttää vesipuhdistuksen jälkeen aina uudelleen ja uudelleen.

Uutta ja jo aikaisemmin käytettyä silikonimassaa.  Taulun ornamenttia kopioidaan vastaaviin kohtiin niihin kulmiin, joista osia tai josta koko kulma puuttuu
Kiehuva vesi kaadetaan silikonimassan päälle siten, että massa peittyy kokonaisuudessaan, jolloin se alkaa sulamaan
Massa nostetaan kopioitavaan kohtaan ja painellaan tiiviisti ornamenttiin.  Se alkaa jähmettyä nopeasti, joten tämä vaihe on tehtävä reippaasti.  Odota hetki ja massa palautuu takaisin normaaliin olotilaansa. Tämän jälkeen voit nostaa massan pois ja muotti on valmis.

Kipsivalujen teko silikonimuottiin

Mallikipsijauhetta saa ainakin Tampereella Starkista. Ennen kipsimassa tekoa valmistele kaikki tarvittavat välineet paikoilleen, sillä kun massa on valmista, sinulla ei enää ole aikaa muuhun kuin siihen, että kaadat sen suoraan valmiiksi aseteltuun muottiin. Käsineitä kannattaa käyttää, sillä kipsi kuivattaa ihoa ja suusuojain ehkäisee hienojakoisen kipsijauheen kulkeutumista hengitysteihin.

Silikonimuotti asetellaan sopivaan asentoon astiaan

Nyt voit aloittaa kipsimassan valmistuksen. Muotoilukipsijauhetta ripotellaan viileään veteen siten, että siinä kohtaa kun veden pinnalle jäävä kipsijauhekeko ei enää ime itseensä vettä, se on valmista sekoitettavaksi.  Sekoitus tapahtuu kevyesti ja varovaisesti, sillä massaan jää muuten helposti ilmakuplia, ellet sitten juuri niitä tavoittele työhösi.  Valmis kipsiseos on homogeenista ja puuromaista, mitään tarkempaa sekoitussuhdetta vedelle ja kipsijauheelle ei tarvita.

Kipsimassa on käytettävä pikaisesti, sillä jähmettyminen alkaa välittömästi massan valmistuttua.

Valmis kipsimassa kaadettavaksi muotin päälle

Silikonimuotin päälle kaadettu kipsimassa, joka alkaa välittömästi kovettua.  Tässä vesi on noussut pinnalle, siitä ei kannata välittää ja sen voi kaataa pinnalta varovasti roskiin

Mitään kipsimassan valmistukseen käytettyä välinettä ei saa huuhdella suoraan vesihanan alla eikä kipsimassan päälle kertynyttä vettä eikä kipsimassaa itsessään saa kaataa viemäriin, sillä kipsimassa alkaa välittömästi kovettua ja jämähtää viemäriin.  Ylimääräisen kipsimassan annetaan kuivua ja kuivunut kipsi kopautetaan roskiin. Kuivuminen tapahtuu jonkin ajan kuluttua.

Jonkin ajan kuluttua muotin ja siinä olevan kipsin voi kaivaa varovasti astiasta pois

Kuivunneita kipsiornamenttivaluja sovitellaan oikeaan kohtaan kulmaa ja tarkastellaan mistä kohtaa sitä on muotoiltava, jotta se istuu hyvin paikalleen

Kipsivalujen muotoilu ja kiinnittäminen taulun kulmiin

Kipsivalua on helppo muotoilla silloin, kun se ei vielä ole täysin kovettunut esim. seuraavana päivänä.

Kipsimassan muotoiluun voi käyttää hiomapaperia tai vaikkapa sahaa, jos valusta tuli paksu
Kipsivalun muotoilua, tässä toimii muotoiluvälineenä freskolusikka
Pikku-hiljaa, pala palalta kulma alkaa täydentyä. Nämä voidaan nyt liimata paikalleen.
Tasoitemassalla voi muotoilla pienimpiä puuttuvia kohtia ja täytellä koloja 
Tasoitemassa saa kuivua, sen jälkeen sen voi hioa tasaiseksi


Alkaa näyttää jo eheältä
Kipsi on materiaalina helppoa hioa, tasoitelaasti on kovaa ja siksi työlästä hiottavaa. Tasoitelaastia kannattaa mieluummin käyttää pieniin kohtiin

Taulunkehysten maalaaminen

Kun ornamentit ovat valmiita, alkaa maalaus.  Kalkkimaalia käytin kehyksiin ja kimallemaalia käytin highlightina
Kehykset on nyt maalattu kalkkimaalilla

Koristelu

Sitten vähän bling blingiä sekä siveltimellä että vaahtomuovin palasella kevyesti töpötellen
Kimalletta…
….eiköhän tämä riitä, että Marilynkin pääsee loistamaan
Hän säihkyy, mutta lisä ei tekisi huonoa, kun kysymyksessä on Marilyn…
…puuhka ja timanttikorvikset, sopivat filmitähdelle mainiosti!

 

Taulun kehysten entisöinti

Puisten taulun rimojen työstäminen sopivaan kokoon vanhoille raameille

Marilynin taulu on maalattu valmiille puukehyksiin pingotetulle kangaspahvipohjalle.  Vanhat taulun kehykset ja tämä maalaus eivät olleet samaa kokoa vaan vanhat kehykset olivat liian pienet Marilynille.  Marilynin kuva oli siis irroitettava ja puukehikkoa pienennettävä sekä korkeudesta että leveydestä.

Marilynin taulun kangas oli irroitettava sen puukehyksistä, koska ne eivät olleet samaa kokoa vanhojen taulun kehysten kanssa
Kun Marilynin kuva oli irroitettu puukehyksistä, näkyi puukehyksien kulmien koossapitävät kiilat.  
Koska puukehyksiä oli kavennettava sekä pituus- että leveyssunnassa, kehyksen kulmat oli sahattava aluksi vannesahalla auki vastakkaisista kulmista
  Kavennuksia varten ei siis tarvinnut työstää jokaista kulmaa.
Näihin vastakkaisiin kulmiin oli kumpaankin mitattava lyhennysten pituudet ja piirrettävä viivat vannesahausta varten.  Ylimääräinen sahattiin pois viivoja pitkin
Leikkauspintoja hiottiin aina ennen kokeilua toiseen puurimaan, epätasaisuudet vastinpinnoissa saattoivat vääntää kehyksiä vinoon
Kokeilemalla puurimoja toisiinsa näkee mistä rimasta on otettava lisää pois, jotta kehys saa pituus- ja leveyssuunnassa oikeat mitat.  Tämä ylimääräinen hiotaan pois. Kokeilua ja hiontaa on toistettava kunnes mitat täsmää ja kehikko on risti-, pituus- ja leveysmitoiltaan oikean mittainen.
Puukehikkoa aseteltiin vanhojen taulun kehysten ns hyllylle, joka kuvassa jää puukehikon alle. Nyt kehikko asettuu mukavasti taulun kehyksiin
Puukehikko liimattiin puuliimalla näistä kahdesta pienennetystä kulmasta ja puristettiin ruuvipuristimilla.  Puuliima kuivuu 20 minuutissa.
Kuivumista odotellessa tein uudet kaksi kiilaa niiden tilalle, jotka sahasin poikki samalla kun sahasin kulmat auki. Puukehikko ei pysy kasassa ilman kulmakiiloja. Alkuperäiset kiilat mitattiin (paksuus, leveys, syvyys) ja mittojen avulla piirsin saman paksuiselle puulle samoilla mitoilla kolmiot (A ja B kiilat)

Näihin kahteen käsiteltyyn kulmaan on nyt sahattava Japanin sahalla kolot uusille kiiloille. Tyyli on vapaa.

Sahattavan alueen mitan voi piirtää kulmaa mallina pitäen. Alla kulkee Japanin saha eli nyt ollaan jo tarpeeksi syvällä
Poralla voi porata reikiä tulevaan koloon ja sen jälkeen taltalla ja vasaralla työstää koloa kiilalle sopivaksi
Valmiit kolmion muotoiset kiilat eivät sopineetkaan koloihin, koska olivat mittauksista huolimatta liian paksuja.  Tässä toinen tapa tehdä kiiloja: sopivan paksu puun pala työnnetään koloon, liimataan se puuliimalla ja sahataan ylimääräinen pois vannesahalla


Kun kiila on valmis, kulmasta tulee tukeva


Kiilan kolo hiotaan, jotta siitä saadaan rösöisyydet pois ja kiila sujahtaa mukavasti koloon




Hiukan on vielä matkaa tähän, mutta pian on valmista

Taulun kankaan kiinnittäminen

Maalauksen kangaspahvipohja on nyt suurempi kuin puukehikko, joten ihan entisiä taitoksia pitkin uusi taittaminen ei onnistu.  Niittipistoolilla niitataan ensin pingotetun kankaan kaikkien pitkien sivujen keskeltä ja lähestytään kulmia tasaisesti jokaista reunaa napakasti pingoittaen ja niitaten kutakin sivua vuoron perään.  Kulmaan niitataan kuvan mukaisesti ensin yksi niitti kangasta napakasti pingottaen, sen jälkeen kulmat taitetaan ja niitataan valmiiksi.

Lyhyen sivun kaikki kulmataitokset tulevat päälle ja pitkien sivujen taitokset jäävät alle.  Sovittele taulua vielä vanhoihin kehyksiin ja tee tarvittavat korjaukset, jotta maalaus istuu hyvin. Vanhojen kehysten kulmia voi hioa sisäpuolelta lisää tai maalauksen kulmista kangasta voi leikata, jotta taitoksista tulee ohuemmat.

Maalaus kiinnitetään vanhoihin taulun kehyksiin yllä olevien kuvien tavalla.  Lopuksi ruuvataan silmukkaruuvit ja niihin kiinnitetää ripustus- tai metallilanka.

Tässähän tämä!
Puuhka kaulassa…
…timantit korvissa
Valmiina…
…säihkymään kotimme seinällä!

Taulun kehysten entisöinti ja sovittaminen taululle sopivaksi on pitkä prosessi. Siinä on monta eri työvaihetta, joita on tehtävä ajan kanssa. Kipsiornamenttien on kuivuttava kunnolla ennen kuin niitä pääsee työstämään lisää, joten kiiruhtaa ei voi. Itse koin kipsitöihin tutustumisen ja kipsillä työskentelyn mielenkiintoisena ja innostavana. Entisöinti on minulle jo ennestään tuttua. On ihana oppia uutta ja kokea onnistuvansa. Ilman ihanaa opettajaani Sirkkaa en kyllä olisi tästä ensimmäisestä taulutyöstäni selvinnyt. Kiitän häntä lämpimästi. Kipsityöskentely ei tule kohdallani jäämään tähän, sillä kipsin mahdollisuudet ovat monet ja se kiehtoo minua.

Katso myös kaikki upeat kuvat taulusta postauksessa Marilynin taulu syntyi, kun hän istahti malliksemme.

Jos kiinnostuksesi heräsi yksilöllisiin maalauksiin, ota yhteyttä varikas.kadenjalki@gmail.com

Tuija