Julkaistu 13.2.2020, päivitetty 24.6.2020
Pianon ja jakkaran huikea diy-projekti sai alkunsa, kun kaksikko oli muttamassa tyttären uuteen kotiin. Pianon ja jakkaran nuupahtanut ulkonäkö ei istunut kodin muun sisustuksen kanssa yhteen ja oli selvää, että viimeistään tässä kohtaa ne kumpikin tarvitsivat päivitystä. Sain vapaat kädet toteutuksen suhteen ja visio valmiista pianonsta ja jakkarasta vilahtikin nopeasti silmissäni. Pian vanha Hellaksen piano ja pianojakkara saivatkin uuden kuorrutuksen ja koristelun pintaansa.
Tässä postauksessa kerron kuinka piano, jakkara ja mandalat on maalattu sekä kuinka olen verhoillut pianon jakkaran. Kaikki tapahtui lopulta verkkaisesti. Muutos oli häikäsevä.
Pianon ja jakkaran huikea diy-projekti, päivitys piristää ulkonäköä
Ostin syksyiseltä Kädentaitomeissuilta mandala-sapluunan ja siihen kevyen sprayliiman, ja näitä sitten tähänkin projektiini käytin (postaus Tampereen Kädentaitomessut 15-17.11.2019 ). Pompomit ovat pallokuvioiden fanina saavuttaneet ikisuosikin aseman sydämessäni. En lopuksi pystynyt vastustamaan myöskään pieniä timanttihöysteitä, joten niitäkin sitten näkyy sekä pianon että jakkaran yksityiskohdissa.
Jakkarasta tuli pianoon sopiva ja sekin sai pienen maistiaisen mandalasta sekä hassuttelevan helman.
Alku- ja lopputilanne
Alkujaan piano ja jakkara näyttivät tältä.
Sitten lopuksi tältä…
Entisöinti
Pianon maalaus
Piano ja jakkaran jalka on maalattu karhennuksen (180 hiomapaperi) ja nihkeäpyyhinnän jälkeen kolmeen kertaan hieman vedellä ohennetulla kalkkimaalilla. Hellaksen nimen nostin kevyesti pois paikoiltaan ja rajasin metalliosat ja koskettimet maalarin teipillä niin tarkasti kuin vain kykenin.
Tässä kuvassa piano on maalattu yhteen kertaan ja kuivunut yön yli. Lattian peittely alkoi uudellen, kun siirryin seuraavaan maalauskerrokseen. Yöksi suojat oli nostettava sivuun, koska projekti sijaitsi kulkuväylällä.
Maalina ja vahana käytin Rust-Oleumin tuotteita: kalkkimaali väriltään Chalk White ja vaha Clear. Pensseliksi sopii vesiohenteiselle maalille keinokuituinen sivellin. Tuotteet ostin Prismasta.
Alla olevassa kuvassa on sitten jo lopulliset kolme maalikerrosta. Jakkaran reunaan suunnittelin pompom-nauhaa, vaikka olisi jakkara ollut ihastuttava mustallakin kankaalla (kangas oli hyvässä kunnossa). Myös musta verhoilu olisi ollut sopiva senkin vuoksi, että osa pianon koskettimista on mustia. Näin värimaailma yhdistyy mukavasti.
Kuvan kangas on värianalyysissa käytettävä kangastilkku. Tulen jatkossa kertomaan enemmän värien käytöstä, sillä niiden yhdisteleminen tuottaa monelle päänvaivaa. Kuvan mandaloihin suunniteltu väri (kangastilkku) kuuluu talven väreihin kuten myös mustakin. Siksi kaikki värit sopivat hyvin yhteen eivätkä riitele keskenään. Teknisistä syistä pianon valkoinen väri saattaa näyttää osassa kuvia kellertävän sävyiseltä, vaikkakin se on luonnossa puhtaampi valkoinen. Valkoisen sävy on melko valkoinen ja ryhmittyy jonnekin kylmän ja lämpimän väliin ja sävy riippuu paljolti myös siitä missä valaistuksessa sitä katsoo.
Värien ja sävyjen valinnasta voit lukea lisää postauksesta Kuinka värejä yhdistellään oikein ja Miten valitsen värit tuunausprojektiini?
Mandaloiden maalaus
Seuraavaksi päästäänkin sitten jo mandaloihin. Alla olevassa kuvassa on sapluuna ja sen kevyeen kiinnitykseen sopiva sprayliima.
Sabluunaan sopii maaliksi spraymaali, mutta olen tehnyt sillä mandalan myös purkkimaalia käyttäen (siitä sitten myöhemmin). Spraymaalin väri on China Rose. Käytin saman sarjan spraymaalia kuin mitä kalkkimaali ja vahakin ovat (saa mm. Prismasta). Useimmiten näin saat parhaan lopputuloksen, kun tuotteet ovat koostumuksiltaan samaa sarjaa ja sopivat yhteen.
Mandaloiden paikkaa suunnittelin suurin piirtein saman kokoisten pitsiliinojen avulla.
Sitten vain kunnon suojaus työ ympärille, kasvomaski ja hanskat käteen, sprayliimaa mandalan alapinnalle ja sapluunan asettelu tiukalla kontaktilla pianon pintaan. Hyvin ravisteltu spraymaali ruiskutetaan kohteeseen tasaisesti 15 cm etäisyydeltä. Tähän työhön riitti yksi kerros maalia. Sprayliimojen ja -maalien käyttö kannattaa mieluiten ajoittaa siten, että työskentelee ulkona ja yli +10 asteessa (kevät, kesä, syksy). Koska piano on erittäin hankala liikuteltava, päädyin tekemään nämä yhteen kertaan maalattavat pienet highlightit sisätiloissa ja siten, että olin yksin kotona. Pidä huoli hyvästä tuuletuksesta ja ilmastoinnista, jos päädyt sisällä työskentelyyn.
Valmiiden ja kunnolla kuivuneiden mandaloiden pieniä sprayauksen valumia korjailin valkoisella kalkkimaalilla ja ohuella siveltimellä. Jotkut maalatut kuviot onnistuivat paremmin kuin toiset. Kannattaa siis keskittyä tarkkaan mandalan tiukkaan kontaktiin työn pintaan (ei kupruile jolloin maalia ei pääse sabluunan alle) ja tarpeeksi ohueen spraymaalaukseen. Näin säästyt korjauksilta (jos valumat sinua häiritsevät).
Vahaus suojaamaan maalipintaa
Kalkkimaali ei sisällä itsessään pintaa suojaavaa ainetta, joten yön yli kuivuneen maalipinnan päälle on varovasti hierottava vahaa. Pyöräytin valkoista vanhaa T-paitaa vahapurkissa ja hieroin pyörivin hellin liikkein vahan joka puolelle maalattua pintaa (myös mandaloiden päälle). Älä hankaa. Annoin vahan imeytyä useita päiviä ja sen jälkeen toistin vahauksen.
Yleensä kuluvat kohdat eivät välttämättä vahaa tarvitse, mutta koska piano tulee tyttäreni lapsiperheeseen, vahasin sen kauttaaltaan. Vahan annetaan imeytyä puun kuitujen sisälle rauhassa. Vahakäsittelyn jälkeen voit myöhemmin maalata pinnan uudelleen kalkkimaalilla ja vahata sen uudelleen. Varsinaista kalustemaalilla maalaamista ei suositella enää vahauksen jälkeen vaan jatkossakin on parasta käyttää kalkkimaalia ja vahaa uudelleen entisöinnissä.
Viimeistely
Lopuksi naputtelin keyesti Hellas-merkin kumivasaralla (kankaanpala välissä) takaisin paikoilleen.
Pianojakkaran kevytverhoilu
Seuraavaksi keskityin jakkaran verhoiluun. Verhoilutyötä edeltää aina ensin huonekalun korjaus ja entisöinti. Pianon jakkarassa ei ollu korjattavaa, hieman kiristelin yhtä jalan ruuvia, siinä kaikki.
Maalauksen olin jo suorittanut samassa rytmissä pianon maalauksen kanssa.
Kankaaksi valitsin Designers Quildin yksivärisen kankaan. Tämä johtui siitä, että sitä oli jäänyt minulle sopiva pala, kun entisöin ja verhoilin vanhimmalle tyttärelleni Lisbetin tuolin (siihen käytin kahta saman toimittajan eri kangasta). Tämä piano ja jakkara kuuluvat hänelle, joten nyt nämä huonekalut yhdistyvät mukavasti toisiinsa. Piano on ollut meillä hoidossa useita vuosia, kun tytär on asunnut ulkomailla. Nyt piano muuttaa päivitettynä omaan kotiinsa. Tyttäreni maku on rohkea ja hän luottaa minun visioihini. Tämä projekti oli siltä pohjalta suorastaan ihana toteuttaa.
Vanhan verhoilun purkaminen ja pohjatyöt verhoilulle
Jakkaran purkaamisen yhteydessä pilkistävä vaahtomuovi oli hyvässä kunnossa joten kierrätin sen. Yleensä kannattaa samalla vaivalla uusia myös pohjustustöiden materiaalit, mutta itse en uusi mitään kunnossa olevaa vaan kierrätän kaikki mitä voi kierrättää. Tämän jakkaran verhoilusta puuttuu valkaisematon lakanakangas, joten lisäsin sen vaahtomuovin ja verhoilukankaan väliin. Jakkaran tarkemmasta verhoilusta olen kirjoittanut yksityiskohtaisemmin Luo uusi tyyli vanhalle jakkarallesi -postauksessa.
Verhoilukankaan kiinnittäminen
Reunakoristelu pompom-nauhalla
Valmiin jakkaran reunaan liimasin kuumaliimapyssyllä pompom-nauhan iloisesti pompottelemaan.
Viimeistely
Tekstiilisuojan sprayaaminen on hyvä tehdä, kun verhoilu on valmis. Se suojaa kangasta kosteudelta ja lialta ja lisää jakkaran käyttöikää mukavasti.
Pianon ja jakkaran koristelut timanteilla
Nyt onkin sitten pianon ja jakkaran loppukuorrutuksen aika. Liimasin strassiapplikaattorilla pieniä timantteja mandaloihin. Timantit ovat jokaisessa mandalassa eri kohdissa.
Kuvissani nämä ihanat pikku-timantit saattavat näyttää lähinnä kärpäsen kakoilta, mutta livenä ne kimmeltävät ihastuttavasti. Tämä työ jotenkin vaati näitä pieniä koristeita, ikään kuin se olisi jäänyt vajaaksi ja hieman alastomaksi ilman niitä.
Tuunauksessa on käsin tekemisen lisäksi ihanaa varsinkin se, että voi ja saa olla luova ja samalla tutustua myös itsensä uusiin puoliin. Olen löytänyt mandalamaailman ja sen monikerroksellisuuden ja puhuttelevuuden. Tyylini on alkanut selkeästi ottaa bohosta vaikutteita enkä toisaalta ole tällä yllättänyt itseäni, sillä bohossa näkyvät ja räiskyät värit, joista huumannun. Tyttäreni on pitänyt pianon ja jakkaran muutoksesta. Olen häneltä varmistellut työn edetessä onko ratkaisuni olleet hänelle mieleisiä.
En itse osaa soittaa pianoa, mutta olisipa kiva osata. Tuohon jakkaralle voisin istahtaa ja asetella käteni koskettimille… Se jää kyllä nyt valitettavasti tyttäreni nautinnoksi. Itse en saa yhtään järkevää sointua aikaiseksi, päinvastoin. Joten enpä pilaa tunnelmaa. Näin on hyvä.
Mitä mieltä olette päivityksestä, onnistuiko kasvojen kohotus?
Kommentoikaa vapaasti!
Tuija